Några tankar & åsikter…

När det händer saker ute i världen eller i vårt land så återspeglas det i alla media, på bloggar och liknande.

Det skrivs och kommenteras. Det skrivs och debatteras. Om och om igen…

Överallt sitter någon framför en dator eller en mobil och skriver. Eller står framför en mikrofon och debatterar.

Samma händelse vandrar runt, runt, runt…

Perpetuum mobile…

Människor tycker eller tycker ej, blir upprörda eller ej, blir arga eller ej, sprider aggression eller ej, ältar eller ej…

Runt, runt, runt… om och om igen…

Alla får tycka, alla tycker, inga tycker…

Förutfattade meningar vandrar runt, fördomar vandrar runt, okunskap vandrar runt…

Moraliserandet flyger över världen, cynismen sprider svarta tårar, hånet gör ont…

Och fattigdomen ökar… utanförskapet ökar… utsattheten ökar…

Förändras något ? Till det bättre ?

.

KOMPLETTERA-VINTAGE-019

.

Kommentarer till: "ATT SKRIVA ELLER INTE ATT SKRIVA…" (10)

  1. Alltså jag håller med dig.
    Men man känner också att man vill reagera det man läser. Till vilket nytta? Jag tror att det blir lättare att orka med världen. Att avreagera i alla fall i skrift.
    För oss flesta är det inte mer än när man träffar och luftar saker i grupp. Det är inte så många som läser min sida och så är det med många andras sidor också.
    Det är bara de proffstyckare som har större genomslagskraft, medan jag och många andra skriver för att skriva av sig.
    För mig är det ett ventil.
    Tyvärr har jag ett kraftig negativsynådra så jag antar att jag nappar mer på sånt.
    Kanske också för att i hela mitt liv fått kämpa i motvind.
    Vilket tar på krafterna. 🙂
    Jag försöker uppmuntra mig och uppfostra mig till mer positiv syn. Men de som ser mig i vardagen blir själva förundrade över så mycket motgång jag ständigt får. 🙂
    Dock går jag inte runt som en åskmoln i dagarna i ända. 🙂

  2. Att reagera, skriva av sig osv. det förstår jag…
    Jag skrev det här efter allt jag lyssnat på, hört eller läst efter programmet om barnfattigdom – jag skrev också av mig…
    Jag känner bara att ingenting förändras för barnen det handlar om, det är bara en massa vuxna som utbyter åsikter.
    Politiken förändras inte…
    Jag hoppas att dina motgångar – som du verkar ha kämpat dig igenom – ger dig god erfarenhet och styrka…

    • Det har jag också känt att i princip händer ingeting. Som du skrev man bara byter åsikter. Sen fortsätter allting tills det blir nån ny debatt.
      Kan också undra vad händer med alla anteckningar som skriv i alla sammanhang. Är det någon som läser dem?
      Gör det nåt nytta? Man hoppas det men jag känner också tveksamhet.
      Dock finns en förändring som ständigt pågår.

  3. P.S. Men också om hur fel det kan bli – man gör flera hönor av en fjäder…
    Tänker då på städerskan och det skenande tåget – den storyn valsade runt överallt i olika tolkningar – och så var det en olyckshändelse! Hon måste ju ha blivit oerhört rädd när det hände… hon var inte kriminell… D.S.

  4. Ständig förändring… ja… men ytligheten breder ut sig… innerst inne är jag optimist, men det är svårt ibland att känna hopp & tro på en positiv utveckling…

  5. Skriv!

  6. Ja, Åsa – jag fortsätter skriva…
    Önskar bara att alla bra & kritiska åsikter också kan leda till förändring!

  7. hu ja den cetrala frågan !! bra problemformulering,kanske är ändå uppgivenheten det mest farliga ..likgiltigheten
    så länge skrivandet gör att vi känner att nåntig händer inom oss ..
    förändras ju nåt .
    Alla vi som upptäckt att vi skulle må så mycket mer illa om vi inte skrev,målade ,sydde ,fotade,sjöng osv

  8. Utinam nescirem literas — ”Om jag ändå inte kunde skriva”
    … eller snarare, ”var tvungen” att skriva.

Kommentera

