Några tankar & åsikter…

Det är mycket i samhället som irriterar mig, och även gör mig arg…

Det här med bakning… min mormor bakade alltid bröd, min mamma också – och jag bakar också bröd…

Och det har kvinnor gjort i evigheter. Nu bor många av dessa kvinnor på äldreboenden där brödet är fabriksbakat, fullt av tillsatser – och kanske tittar de på något TV-program där en 30-årig man,  bakar och lyriskt berättar om hur han upptäckte det här med bakning…

Jag blir bara arg…

nybakat bröd 005

Kommentarer till: "VÅRT DAGLIGA BRÖD…" (21)

  1. Gamla är inte mycket värda i dagens samhälle.
    Undrar om man inte kunde involvera dem boende mer i vad som händer i såna här boende. ( naturligtvis menar jag inte dementa och svårt sjuka)
    Men man ska inte behandla äldre heller som man behandlar dagisbarn.

    • Det finns undantag, men på de flesta äldreboenden bor människor som inte klarar av att bo hemma. Kommunerna (eller riskkapitalbolagen) minskar på personalen, som arbetar för låga löner… finns sällan någon tid till förändring, de får väl spela bingo…

      • Skjut mig innan jag hamnar där. Eller förgifta min te eller nåt.

      • Jag pratar regelbundet med anställda och chefer på ett ställe, brukar använda olika argument för förändring som t.ex. ‘vad händer när alla punkare behöver komma till ett hem?’
        😉

  2. O gud…det var bra. Vad svarar de? Eller svarar de ens nåt eller tittar de bara oförstående?.

    • Oavsett deras sociala bakgrund och utbildning, så förstår de precis vad jag menar, de ler och vi kan fortsätta diskutera. Jag använder ofta sådana lite extrema exempel för att verkligen nå dem, med humor – då är det mycket lättare att komma med synpunkter och önskemål…

  3. Hoppas att du lyckas omvända stockarna. 🙂

    • Jag kan åtminstone se till att de fortsätter att kommunicera med mig… och vissa kanske till och med lär sig något nytt…
      och jag har då chans att ställa krav utan att det blir sura miner…

  4. Då måste jag berätta att det är mina karlar som är bagare i den här familjen. Jag har bakat kakor och sånt, men mina karlar har tagit hand om bullar och bröd. Maken tog hit mamma i precis rätt tid, innan hon blev förvirrad och hon lärde honom baka karelska piroger. Oj, så vi skrattade jag och mamma åt hans första försök! Nu är det hans piroger som gläder mamma på äldreboendet då och då. Sonen gick i förskolan när han första gången gjorde plättar, jag fick rita recept åt honom och när han gick i ettan fixade han kanelbullar, från att handla ingredienser till att göra deg och till färdiga smaskiga bullar.

    • Så härligt! Hela berättelsen!

      Oj, vad jag blev sugen på karelska piroger… och plättar…

      Och du har ju säkert förstått att min kritik riktar sig till andra män, andra sorters män… och egentligen inte dem personligen så mycket – det är media som vinklar fel… okunskapen…

      • Karelska piroger tar ju lite tid att göra, så det blir oftast till större festligheter som jul och midsommar. Mammas var underbara, makens är goda men fula så jag hjälper honom ibland att forma dem. Mors finska rågbröd, som hon bakade varje vecka till för några år sedan, har tyvärr ingen av oss börjat baka. Pappa kom från Karelen.

      • Ja, jag förstod det.

  5. Jag gör inte piroger så ofta, men det är gott!
    Det finns t.o.m. formar till piroger, men jag använder kniv…
    Jag testade ett nytt recept igår, på grovt rågmjöl, det blev ‘nästan’ bra, hur som helst god smak…

  6. De karelska går inte att göra med form. De ska helst kavlas med en spolformig specialkavel, det är rågsikt i dem och fyllningen består, som du kanske vet, av risgrynsgröt. Äter man dem med äggsmör blir det en veritabel kolesterolbomb, så gott!

    • Oj, så gott!
      Jag gör inte mina ‘vanliga’ med form, men min mamma tyckte det var praktiskt…

  7. delar din ilska ,känns så ruttet allienerat, hur de äldre ofta har det !Jag råkade i dag ramla in i en blogg som handlade om en sorts ..kanske bland de värsta

  8. Det är nya tider nu för tiden.

    Undra vilken smiley som passar bäst i sammanhanget. Denna 😦 eller denna 🙂

    /Skvitt

Kommentera

