Några tankar & åsikter…

Jag är arg! För några dagar sedan uttalade sig en person (forskare, tror jag) på nyheterna om hur vi bör tänka när det gäller inköp av matvaror. Han sade många bra saker vad gäller transporter, säsongsvaror (frukt & grönt), att vi bör äta mindre kött osv.

MEN. Vad gäller att handla lokalt så sade han lite i förbifarten att det inte gör någon stor skillnad för miljön… om vi gör det eller ej.

Risken finns nu att vi erbjuds mindre lokalt producerade varor, att människor struntar i att köpa mindre lokalt producerade varor – vilket skulle vara en katastrof för många små producenter som satsat hårt på att framställa matvaror, ofta ekologiskt odlade.

Så – act global shop local…

Nu fick jag en länk till Sydsvenskan – tack Antonia! Det är verkligen förskräckligt!

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/eu-stoppar-kampanj-for-narproducerat/

Det kommer att innebära stora svårigheter för de odlare som levererat till de stora affärskedjorna…

Och nu hittade jag länken till SVT, där jag hörde det först…

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/liten-klimateffekt-av-narodlad-mat-1

act global shop global   020

Kommentarer till: "ACT GLOBAL SHOP LOCAL" (8)

  1. Jag hörde det också. Och blev både förvånad och förbannad. Min tanke var dock att han går någons ärende. Vilket blir allt vanligare idag. En lobbyist. Förbannad man blir.

Lämna en kommentar